Profesorul Reuven Feuerstein

Profesorul Reuven Feuerstein (1921, Botoșani – 2014, Ieursalim) a fost fondatorul și președintele Institutului Feuerstein, pe care l-a condus până în anul 2014, când a trecut în eternitate. Psiholog clinician, profesorul Feuerstein este autorul Metodei Feuerstein, cel care a reușit să pună în practică viziunea, esența, ideile și practicile datorită cărora această Metodă este astăzi funcțională. Totodată, lui Reuven Feuerstein îi datorăm Teoria Modificabilității Cognitive Structurale și Teoria Experienței Mediate de Învățare, acesta fiind un susținător fervent al principiului potrivit căruia inteligența poate fi învățată.

Calea către realizarea potențialului uman

Reuven Feuerstein s-a născut în România, la Botoșani, în anul 1921. Și-a început cariera academică în 1940, studiind educația, timp de 2 ani, la Colegiul Cadrelor Didactice din București. Începând cu 1942, s-a reorientat spre domeniul psihologiei, pe care s-a hotărât să-l aprofundeze înscriindu-se la Colegiul UNESCO din București. În tot acest timp, Reuven Feuerstein lucra ca și profesor și, ulterior, director, la o școală pentru copii cu dizabilități. Și-a întrerupt studiile în 1944, odată cu invazia nazistă în România, când a emigrat în Mandatul Palestinei (Israelul de astăzi). După un an de zile, petrecut la Seminarul Profesorilor din Ierusalim, Reuven Feuerrstein a început să lucreze la Youth Village (organizație privată nonprofit, care oferă un mediu propice dezvoltării familiilor cu copii cu probleme emoționale și comportamentale) ca și profesor de educație specială și consilier pentru tineret. Pe perioada activității desfășurate aici, Feuerstein a început să studieze și să înțeleagă nevoile psihologice și educaționale variate și complexe ale imigranților, refugiaților și altor grupuri defavorizate.

Reuven Feuerstein și-a reluat studiile academice în 1950, la Universitatea din Geneva, Elveția, pe care a absolvit-o, 4 ani mai târziu, în 1954, specializându-se în psihologie generală și clinică. În această perioadă, a ocupat și funcția de director psihologic al Youth Aliyah Europa (orgaizație evreiască ce a salvat din mâinile naziștilor mii de copii evrei, în timpul celui de-al 3-lea Reich). În 1955, a revenit în Israel, unde a fost investit director al Clinicii de Instruire și Dezvoltare pentru copii Aliyat HaNoar, unde a rămas până în 1983. În tot acest timp, a obținut doctoratul în psihologia dezvoltării, în cadrul celei mai vestite universități din lume, Universitatea Sorbona (1970), și a înființat Institutul de Cercetare Hadassah WIZO din Ierusalim – care cercetează și dezvoltă soluții adresate grupurilor defavorizate.

Totodată, Reuven Feuerstein a predat la diverse universități de notorietate din lume, precum Universitatea Bar Ilan din Israel și Universitatea Yale din Statele Unite ale Americii. A făcut parte, ca și membru, din numeroase comitete academice cu activitate în dezvoltarea cognitivă, educație, autism etc.

În 1992, Reuven Feuerstein a înființat Centrul Internațional pentru Îmbunătățirea Competențelor de Învățare, cunoscut astăzi sub numele de Insitutul Feuerstein.

Omul și psihologul Feuerstein

Reven Feuerstein a început să dezvolte Teoria Modificabilității Cognitive Structurale și Teoria Experienței Mediate de Învățare în timp ce studia la Universitatea din Geneva. Activitatea sa profesională cu imigranții, refugiații și persoanele cu dizabilități i-a confirmat presupozițiile potrivit cărora evaluările statice (ca de exemplu, testele IQ) nu redau întocmai inteligența și realizarea. Dându-și seama că nu toată lumea învață în aceeași manieră, Feuerstein a început să dezvolte propriile instrumente pentru a învăța noi modalități de învățare și pentru a evalua potențialul de învățare.

Din anul 1970 până în 2014, profesorul Reuven Feuerstein a creat și dezvoltat numeroase instrumente, în susținerea metodei sale, care vizează integrarea și îmbunătățirea vieții grupurilor defavorizate. Feuerstein a redat speranța și a însuflețit sute de mii de oameni, oferindu-le șansa de a crea o schimbare semnificativă a vieții lor, prin îmbunătățirea abilităților lor funcționale prin aptitudinile lor de învățare.

Activitatea profesorului Reuven Feuerstein a fost încununată, de-a lungul vremii, prin numeroase premii și recunoașteri mondiale ale inovațiilor aduse dezvoltarea și încurajarea potențialului uman; în 1992, statul Israel i-a oferit Premiul în Educație, nominalizat la Premiul Nobel pentru Pace, în 2012, iar în 2014, a primit Medalia prezidențială post-mortem.

Scrisoarea lui Reuven Feuerstein către Otilia Todor – Fondatorul Centrului Internațional Feuerstein România

„Dragă Dr. Otilia Todor,

Sper că nu ai fost prea surprinsă de scrisoarea pe care ţi-am trimis-o în limba română, rezultat al lipsei de utilizare a limbii pentru mai mult de 65 de ani.

Doresc să-ţi mulțumesc din nou pentru onoarea pe care mi-o faci numindu-mă membru onorific al asociației tale şi pentru alegerea denumirii “Feuerstein – Deschide-ti Mintea”. Sunt în procesul de citire a statutului asociației tale. Remarc, cu mare bucurie, faptul că obiectivele asociației tale sunt formulate în concordanță cu ale noastre.

Te rog să transmiți cele mai bune gânduri membrilor din Comitetul Director al asociației.
Fie ca activitatea ta/voastră să fie o sursă de binecuvântări pentru toţi cei cărora le va fi oferită Metoda Feuerstein şi pentru toţi cei care o vor oferi mai departe. Voi face tot ce pot pentru a ajuta ca demersul tău să fie un succes.